ROZHOVOR s Tomášem Mirovským, koordinátorem závodů RunCzech: „U organizace Volkswagen Maratonu Praha jsem od samotného začátku“

ROZHOVOR s Tomášem Mirovským, koordinátorem závodů RunCzech: „U organizace Volkswagen Maratonu Praha jsem od samotného začátku“

Letos slaví Volkswagen Maraton Praha 25 let od svého založení. Připravili jsme pro vás rozhovor s Tomášem Mirovským. Koordinátorem závodů RunCzech, který se podílí na organizaci závodu od samotného začátku. Povídat si budeme o tom, jak vypadaly první ročníky. Co pro něj Volkswagen Maraton Praha znamená. A v neposlední řadě na co se můžeme těšit v příštích ročnících.

25 let Pražského mezinárodního maratonu – na začátku byla tisícovka startujících úspěch

Tomáši, Volkswagen Maraton Praha letos slaví 25 let. Vzpomenete si, jak vypadaly první ročníky? Kolik například startovalo běžců?

Prvního ročníku maratonu se zúčastnilo necelých tisíc běžců. Ale i tenhle počet, který nám teď může s ohledem na současné počty připadat hodně malý, byl tehdy skvělý a byl to velký úspěch. Navíc, maraton startoval dole na Můstku, a na Václavském náměstí stálo dalších 15 tisíc běžců na startu nesoutěžních běhů. Počty maratonců pak rostly, ale ze začátku byla každá desítka běžců navíc velkým úspěchem.

Jak se Volkswagen Maraton Praha změnil z pohledu organizátora? S kolika členy organizačního týmu jste pracovali na začátku a kolik se jich na průběhu podílí nyní?

Na začátku bylo hodně nadšení a malý organizační tým. V organizačním týmu byly ale i lidé, kteří organizovali maratony v jiných zemích a tady pomáhali svými zkušenostmi během závodu. Ale tým, čítající pár lidí pracujících na plný úvazek, musel být doplněný velkým množstvím externistů. A všichni se učili. Postupem času, i v souvislosti s tím, jak rostl počet závodů, se zvětšovala velikost týmu a snižoval počet externistů. V současné době se celoročně na přípravách podílí tým zhruba 35 lidí a na závody je doplňuje dalších zhruba 20 lidí, kteří zajišťují činnosti spojené přímo s organizací závodu. A k tomu stovky a tisíce dobrovolníků, desítky lidí zajišťujících objednané služby, partneři a mnoho dalších.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

První vítěz doběhl v roce 1995 v čase 2:12:44. Během let se vítězné časy výrazně zlepšovaly. Jak se vyvíjely časy hobby běžců? Zrychluje se celkově hlavní pole? Počítáte taky průměrný čas celého ročníku?

Elitní běžci posouvají hranice stále vpřed a sami se o tom přesvědčujeme i při Volkswagen Maratonu Praha. S nárůstem počtu běžců a vzrůstajícím zájmem o účast se také ukazuje, že běh není jen o nejlepších časech. Průměrný čas se postupně zvyšoval a v posledních letech, kdy stále atakujeme maximální kapacitu, je už dost podobný. Do maratonu se přidávají jak rychlí běžci, tak i ti pomalí a pole je tak hodně široké.

Na který ročník vzpomínáte nejraději?

Já opravdu nemám favorita. Kvůli této otázce jsem prošel historií pražského maratonu a u každého závodu si vybavím nějaké drobnosti, které byly výjimečné, věci, na které rád vzpomínám. Ale říct o jednom, že na něj nejraději vzpomínám, to neumím. Každý maraton začíná Vltavou a končí proběhnutím posledního běžce při vítání celého týmu. Všechny závody byly a jsou nezapomenutelné.

Největším ohrožením byly povodně

Který ročník byl z vašeho pohledu organizátora nejtěžší? A bylo někdy konání Volkswagen Maratonu Praha ohroženo, například kvůli počasí?

Těžké závody jsou především ve chvíli, kdy začínáme v novém městě, měníme třeba místo technického zázemí, když dochází k větším změnám v organizaci. V tu chvíli se zaběhnuté věci mění a to je vždycky základ pro možné problémy.

Co si vybavuji, tak pořádání maratonu ohroženo nebylo. Ale Sportisimo 1/2Maraton Praha, když se ještě startovalo na Karlově mostě a dobíhalo na Kampě, tam bylo velké riziko, že závod nebude kvůli vysokému stavu vody, na Kampě byly postavené protipovodňové zábrany, pro celý doběh jsme měli jen polovinu prostoru a pořád sledovali stav vody. A Grand Prix, která se konala pár dní po obrovských povodních, byla také ohrožena. Ne kvůli samotné povodni, ta už byla pryč, ale kvůli bezpečnosti v centru Prahy a úklidu. Ale vždy vše dobře dopadlo a závody proběhly.

Měnila se nějak výrazně trasa maratonu? Při stavbě trati kladete důraz spíše na rychlost, aby se daly zaběhnout špičkové časy? Nebo je důležitější atraktivita prostředí?

V Praze při maratonu se trasa měnila hodně. Na začátku nebylo možné vést trasu centrem města, především kvůli uzávěrkám dopravy. Na začátku se běhalo směrem na Zbraslav, první ročník až za ní. Postupně se trať stále více dostávala do centra, podle mého názoru byla více a více atraktivní, aniž by se zpomalovala.

U stavby trati se musí myslet na více faktorů. Určitě je důležité vymyslet rychlou trať, aby se na ní daly zaběhnout skvělé časy. S tím i souvisí schopnost pozvat a přivítat světovou špičku, protože na seberychlejší trati průměrní běžci skvělé časy nezaběhnou. Atraktivita trati je také důležitým faktorem, ale především pro hobby běžce a televizní přenos, tedy představení závodu a města, kde se koná.

A je nutné myslet na obyvatele a dopravní obslužnost, trasy MHD a další věci spojené s životem města. Takže finální trasa je vždy uměním možného, kombinací ideální představy organizátora a možností města.

Zlatá známka IAAF jako záruka kvality

V roce 2010 získal Volkswagen Maraton Praha zlatou známku IAAF. Sportisimo 1/2Maraton Praha ji získává dokonce o rok dříve. Jaké změny tato ocenění přinesla? Nyní má zlatou známku sedm závodů RunCzech. Co to znamená pro závodníky?

Zlatá známka byla pro nás především obrovským organizátorským úspěchem. Ukázali jsme, že závody které děláme, jsou na nejvyšší úrovni a toto bylo potvrzené IAAF. Pro nás to velký rozdíl v organizaci nepřineslo, snažili jsem se v této kvalitě dělat i předchozí ročníky, asi byl a je, díky tomuto ocenění,  větší tlak na kvalitu elitního startovního pole a mediálního pokrytí závodu.

Pro všechny závodníky tato známka znamená, že závod je organizován podle nejvyšších standardů, protože se hodnotí nejen již zmiňované elitní startovní pole a mediální pokrytí závodu, ale především zabezpečení trati, zázemí pro běžce a celkově servis běžcům, tedy věci, které se týkají všech účastníků.

S Volkswagen Maratonem Praha se pojí i bohatý doprovodný program. Na co se účastníci Volkswagen Maratonského víkendu mohou těšit letos?

Maratonský víkend začíná již ve čtvrtek otevřením Sport Expa, kde je pravidelně připravený velký doprovodný program od čtvrtka až do soboty, kdy se poběží dm Rodinný běh i Procházka se psy s trasami ve Stromovce. Pro zájemce je připravováno proběhnutí s elitními atlety, Pasta party a spousta dalších aktivit, letos výjimečných i tím, že slavíme 25 let maratonu. Letos navíc všichni běžci dostanou bundu Adidas jako dárek k oslavám.

Chystáte letos, případně další ročníky nějakou zásadní změnu týkající se přímo závodu?

Každoročně se snažíme získávat zpětnou vazbu od běžců a snažíme se reagovat na jejich připomínky k organizaci. Větší změna se netýká závodu samotného, ale vyzvedávání startovních čísel, kdy prostřednictvím naší aplikace lze pověřit vyzvednutím startovní tašky jiného běžce.

A vzdálenější budoucnosti se týká vzhledem k plánovaným opravám mostů i komunikací v Praze příprava možných variant tras všech závodů, protože změnit trasu není záležitostí dnů, ale doslova měsíců příprav.

Když se závodník rozhoduje, který maraton poběží, proč by měl běžet právě Volkswagen Maraton Praha?

Protože Praha je jen jedna. Protože připravujeme závody ve vysoké kvalitě. A letos slavíme 25 let, takže pokud někdo váhá, kdy jindy to vyzkoušet? Protože na startu hraje Vltava a i ostřílení maratonci říkají, že jsou stejně dojatí, když probíhají startovní bránou. Protože vás v cíli přivítá organizační tým, ať doběhnete za tři, nebo za šest hodin a velmi pravděpodobně si plácnete is Carlem Capalbem.

Maratony jsem začal běhat proto, abych zjistil, co je pro běžce důležité

S Pražským mezinárodním maratonem jste ušel dlouhou cestu. Co pro vás závod a lidi z týmu RunCzech znamenají? Jsou to spíše kolegové nebo kamarádi?

Kamarádi. V tomhle týmu, pokud je někdo jen kolega, dlouho nevydrží.

Běžel jste sám někdy PIM? Pokud ne, láká vás to?

PIM jsem nikdy neběžel a nejsem v pozici, kdy bych ho mohl běžet. Možná někdy v budoucnu, až třeba nebudu závod organizovat, tak si ho zaběhnu. Určitě by mě to lákalo, zatím si tak jednou za dva roky nějaký maraton zaběhnu v zahraničí, ale stejně během závodu koukám, jak mají připravené občerstvovačky, jak jsou vyparkovaná auta, jak pracují dobrovolníci apod. Vlastně jsem maratony začal běhat proto, abych viděl, jak závod vnímá běžec a co je pro něj nejdůležitější. Takže bych to rád jednou, bez nervů, viděl a zažil v Praze.

Děkujeme za rozhovor a ať se Vám i Pražskému maratonu i nadále daří!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: