HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Výživové tipy, jak si v létě udržet formu

Výživové tipy, jak si v létě udržet formu

Je to stále dokola, řešíme, co jíst v zimě, co jíst v létě, co ráno a co večer. Chvílemi mám pocit, že jsme se všichni ztratili v přebytku informací, že jsme přestali používat intuici, prostě „selský rozum“. Možná než číst stále dokola, co je super, co funguje, co škodí, co je vážně průšvih, je lepší skočit ven, poslouchat vše kolem a především vlastní tělo.

V neděli u mne byla na zahradě sousedka, a jelikož mám zahradu napojenou na pole, roste tu nejen tráva. „Víš, že se tohle dá jíst?“ Koukala jsem, co myslí, vždyť to je plevel. „Tohle? Plevel?“. Bylo mi vysvětleno, že to je kokoška. „Pastuší tobolka!“, rozsvítilo se mi. Tak jsme ji zobly ke kafi a já si před chvílí byla natrhat kopřivy na čaj. Kopřivy čistí krev, obsahují vitamíny B2 a C a unikátní kombinaci minerálů (železo a hořčík). Rostou přesně tehdy, kdy k tomu mají ideální podmínky. Sezónnost je důležitá, stejně jako původ potraviny. Vezměme si příklad z toho, co kolem sebe máme, jděme do přírody, povídejme si s lidmi, kteří jsou moudřejší a vědí ze zkušeností. Proto vám nebudu radit nic, co nemám vyzkoušeného. Proto vám doporučím na jaře ty kopřivy a v létě více máty. Ale nedoporučím vám v horku ledové nápoje. Pokud chcete tělo šokovat, tak ne zevnitř. Polévat se studenou vodou, ledovat nohy a jíst to, co zrovna zraje a je pro nás lokální.

Foto: ETA, Dominik Bachůrek

V zimě nejím studené saláty, ochlazují tělo zevnitř. V létě nejím smažené a ani dlouho tažené vývary, zahřívají a určitě nepotřebuji být přehřátá já ani srdce, které je nejaktivnějším orgánem léta. Proto v létě ubíráme množství tuku, především živočišný tuk srdce zatíží. Posílí ho naopak kukuřice, která má ochlazující účinek. Lidé s alergií na lepek uvítají, že v polentě ani jiných kukuřičných pokrmech ho nenajdou. Z obilovin je v létě vhodná dlouhozrnná rýže, jáhly v chladnějších letních dnech. Pohanku téměř vyřadíme a používáme třeba jen pohankovou mouku při přípravě těst. Dáváme přednost syrové zelenině před vařenou a kořenovou. Naopak do salátů i polévek trháme natě. Obecně v létě restujeme, krátce dusíme, blanšírujeme. Blanšírování je způsob úpravy zeleniny pro výrobu salátů. Nakrájíme 3-4 druhy zeleniny, mezitím dáme vařit osolenou vodu a pak do ní začneme dávat postupně druhy zeleniny. V létě postačí vařit max. 1 minutu. 

Např. několik listů čínského zelí, daikon – bílá ředkev, kedlubna, mrkev. Vše nastrouháme nebo jemně nakrájíme, uvaříme osolenou vodu a postupně přidáváme mrkev a kedlubnu. Vždy vhodíme, chvilku povaříme (1min), sítkem vyndáme a vhodíme další zeleninu. Ředkev a zelí nevaříme. Vše smícháme a přidáme zálivku na salát. Nejčastěji ji dělám z umeocta, shoyu, jablečného octa, přírodní hořčice.

Foto: ETA, Dominik Bachůrek

Závody a teplo?

Co se týče závodů a tréninků, je třeba více doplňovat tekutiny. V zimě si dám 25 km bez pití, v létě sotva 18 km. Záleží však na každém individuálně. Nejsme stejní, nekoukejme, jak pijí druzí, koukejme, jak reaguje naše tělo. S rostoucí žízní klesá tempo. Na Spartathlonu, kde se původně očekávalo horko, jsem doplňovala tekutiny pravidelně, vlastní ionťák a také gely, co hodinu, abych nezůstala viset na 160. km a neměla ultra procházku. Každý závod je ojedinělý, některý startuje ráno, jiný večer, jeden je přes den, druhý i přes noc.

ETA, a.s.

Tradiční česká značka ETA, která má na našem trhu nezastupitelné místo, vybavuje domácnosti spotřebiči, a přináší do nich radost a užitek více než 75 let. Jako jediná firma u nás, má vlastní zkušebnu, ve které zajišťuje vysoký standard výrobků i servisu svých produktů. Sleduje trendy u nás i ve světě a nabízí inovativní řešení, díky kterým její produkty fungují v každé domácnosti. Značka ETA věnuje také velkou pozornost designu svých produktů, což z nich dělá jedinečné a praktické pomocníky pro každý den.

Teplo miluji, miluji v něm běhat, sluníčko mi nabíjí. Moc se nepotím, takže piju, ale lehce. Přes den piju ale hodně domácí smoothie. Projdu se po zahradě, seberu ovoce, bylinky, hodím do ETA Vital Blend, přidám vodu a umixuji. Když je vedro a nemám hlad, ale vím, že něco do sebe musím dostat, přidám i vařenou dlouhozrnnou rýži. Můžete tak mít pokaždé jiný nápoj. Jinak jím co nejvíce salátů, málo smaženého, hodně ovoce. Když je hodně třešní, usuším je v sušičce ETA Vital Air, kde si dělám i domácí tyčinky. Zmrzliny moc nejím, mně osobně nedělají dobře, zato jahodové knedlíky se šlehačkou (domácí šlehačkou, kterou umí nejlépe ETA Gratus Vital) jím o to víc. Není jedna rada, jak se občerstvovat, není jedna rada, co jíst. Proto zkoušejme na sobě, co nám svědčí. Poznáme přeci, kdy se cítíme dobře, a kdy ne. Poznáme, zda jsme šťastní ,nebo ne. Když člověk poslouchá své tělo, co mu dělá dobře, když člověk ví, co mu sedí, když člověk ví, co chce… pak zvítězil, poznal totiž sám sebe.

Kateřina Kašparová

Redaktor

Miluji běh, miluji matematiku a žiji si svůj sen. Jedním sen byl Spartathlon (246 km), kde jsem doběhla do Sparty na 2. místě. Jsem držitelka národního rekordu na 12 hod 133 km, reprezentantka ČR v běhu na 100 km a 24 hod. Vše, co dělám, tak s nadšením a úsměvem a ráda to přenesu i na druhé. UltraKatka, Ing. Kateřina Kašparová, Ph.D

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: