Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

PRO POKROČILÉ BĚŽCE

POSLEDNÍ DISKUSE

Tajemství hodnoty VO2 max

Tajemství hodnoty VO2 max

VO2 max je často skloňovaným pojmem v diskuzích o výkonnosti vytrvalostních sportovců. Co se tedy za tímto číselným údajem skrývá a jakou informaci tato hodnota nese? Je důležité pro hobby běžce znát jeho VO2 max?



VO2 max je definována jako hodnota maximálního objemu kyslíku, který je atlet schopen využít. Měření se provádí v mililitrech na kilogram tělesné hmotnosti za minutu. Laicky řečeno se tedy jedná o měřítko, které demonstruje schopnost těla maximálně využívat kyslík. Obecně se jedná o velmi dobrý ukazatel aerobní vytrvalosti, přičemž platí, že čím vyšší číslo atlet dosáhne, tím lepší je jeho výkonnost. To z toho důvodu, že atlet s vysokým VO2 max je logicky schopen při sportovním výkonu využít větší množství kyslíku.

Měření VO2 max

Existuje více metod, které změří či odhadnou vaši VO2 max. Otázkou je, zda to pro hobby běžce má nějaký konkrétní význam. VO2 max je možné nechat si změřit například při komplexní sportovní prohlídce u specializovaného lékaře, který provede laboratorní test s dýcháním do kyslíkové masky. Pro výkonnostní jedince se může jednat o zajímavý ukazatel týkající se trénovanosti jejich těla. Nutno ovšem podotknout, že většina odborných výzkumů zabývajících se touto problematikou došla k závěru, že výraznou měrou k výsledné hodnotě VO2 max přispívají genetické dispozice. To ale neznamená, že usilovným tréninkem se VO2 max nemůže zlepšit. Odhadovaný prostor pro zlepšení je u většiny jedinců ovšem mezi 5 - 20 %. Ideálním příkladem mohou být nejrůznější variace tréninku ve vysoké intenzitě, např. intervaly, fartleky či stupňované kopce. Důležitým faktorem je bezesporu také věk a pohlaví jedince. V neposlední řadě je také nutné zmínit vliv nadmořské výšky. S vyšší nadmořskou výškou výrazně klesá maximální příjem kyslíku. Právě ve vysokých nadmořských výškách se tvoří rozdíly mezi širší a tou nejužší světovou špičkou, čímž je pověstný například Kilian Jornet.

VO2 max u profesionálů

Špičkoví horští běžci patří k atletům s historicky nejvyššími naměřenými hodnotami VO2 max. Například americká legenda horských běhů, Matt Carpenter, měl již v roce 1990 zaznamenáno měření na hodnotě 90,2, což je jedno z nejvyšších vůbec. Největší hvězda horských sportů současnosti, Kilian Jornet, taktéž patří k atletům s nejvyšší VO2 max. Jeho hodnoty se pohybují mezi 88.0 - 90.5 při 58 kg tělesné váhy, což je jedno z vysvětlení jeho neuvěřitelných výkonů ve vysokých nadmořských výškách. Pro srovnání například Lance Armstrong disponoval nejlepšími parametry mezi jezdci Tour de France, přičemž jeho hodnota byla zhruba 85.0.  Za zmínku stojí také legendární norský běžec na lyžích Bjoern Daehli, u kterého některé zdroje uvádějí hodnotu dokonce vyšší než u Jorneta či Carpentera.

Přibližný odhad hodnocení konkrétních hodnot VO2 max u daných věkových skupin je uveden v tabulce níže. Zajímavostí je, že hodnota 55.0 se obvykle považuje za velmi dobrý výsledek, ovšem jak již bylo zmíněno, ti nejlepší světoví atleti dosahují výrazně vyšších hodnot.

 

 

Hodnoty VO2 max


06.03.2015, Vojta Bořil


Diskuse


Jana
Jana
Dobrý den, lze si nějak změřit VO2 max i bez laboratorních testů? Nějak to třeba odhadnout? Děkuji
07. 03. 2015, 16:02:22
Vojta Bořil
Vojta Bořil
Dobrý den, na internetu (http://www.shapesense.com/fitness-exercise/calculators/vo2max-calculator.aspx) najdete několik kalkulátorů, které VO2 max odhadují. Nicméně se jedná o velmi orientační odhad, příliš bych tomu nevěřil.
07. 03. 2015, 21:52:20
Případně některé sporttestery - jako například SUUNTO Ambit2, ale není to levná záležitost. Na druhou stranu jsem už četl i slyšel několik názorů, že takové měření je přesnější než laboratorní, protože ideální podmínky v laboratoři jsou něco jiného než reálný svět kamenitých cest, protivětru..
08. 03. 2015, 11:47:52
Dobrý den, právě jsem si přečetl váš příspěvek a zjistil jsem,že po dnešním běhu mám VO2 max 59, koupil jsem si právě zmiňované hodinky suunto ambit 2 s hrudním pásem, je mi 33 let a s během jsem začal teprve loni,ale zjistil jsem že čím délé běžím, tím je to pro mě menší problém.Mám tento ukazatel brát tak, že moje využití kyslíku je na dobré cestě?Je pravda, že než jsem začal běhat, cvičil jsem TRX v kombinaci s metodou zvanou TABATA.
18. 03. 2015, 20:46:12
Vojta Bořil
Vojta Bořil
Dobrý den Davide, hodnota 59 je pro normálního ne příliš trénovaného jedince skutečně nadprůměrná, může vypovídat spíše než o vaší trénovanosti (která zjevně z hlediska vytrvalosti není na špičkové úrovni) o vašich vrozených dispozicích. Výsledky ze sporttesteru berte s rezervou, nicméně to skutečně může indikovat dobrý potenciál. Ať se daří a ať to běhá.
18. 03. 2015, 22:16:49
Vojto, děkuji Vám za odpoveď.
19. 03. 2015, 07:32:01
sibu33@email.cz
Jakub

Dobrý den,

už dlouho mě zajímá názor nějakého odborníka na tréningovou masku https://www.trainingmask.com/ Údajně má simulovat nadmořskou výšku přísunem kyslíku do masky. Jaký máte na to nazor ? Myslíte si, že to má nějaký efekt na zlepšení kapacity plic nebo jde jen o reklamní trik ? Popřípadě zda není dokonce tato maska pro člověka nebezpečná ? Děkuji

31. 10. 2016, 15:04:00
David N.
David N.

Dobrý den,

v knize "Běh a maraton-úplný průvodce" a na internetu (https://www.brianmac.co.uk/treadmill.htm) jsem našel snadný test na běžeckém pásu. Jedná se o to, že při stabilní rychlosti 11,3 km/h postupně navyšujete sklon. Počet minut, které na páse vydržíte pak vložíte do vzorce.

Problém je ale právě ten vzorec. V knize uvádějí VO2 max = 2 + (Time × 2), zatímco na internetu VO2 max = 42 + (Time × 2). Mně se nezdá ani jeden ze vzorečků. Myslíte, že se jedná obecně o špatný test VO2 max? Znáte někdo případně správný vzorec?

Brzy zkusím klasický test na ovále, ale zajímalo by mě, jak se výsledky z pásu budou lišit.

 

Děkuji

10. 03. 2017, 12:59:03
Filip Peřinka
Filip Peřinka

Dobrý den,

existuje celá řada pro teoretický výpočet VO2 max, tedy maximální spotřebu kyslíku. Může se počítat z výkonu na bazéně, na běžeckém páse či na cyklistickém ergometru. Nejpřesnějším test je ve specializovaných laboratořích, zabývající se zátěžovými testy. Konkrétně při testu VO2 max (spiroergometrie) je potřeba dosáhnout hraničních, respektive maximálních hodnot až do vyčerpání, jinak je test neúplný. Testu, který popisujete bude nejspíš vycházet z predikční rovnice na základě právě daného testu. Je hodně testů, které využívají běžecký pás + kombinace sklonu. Většinou tyto rovnice poskytují pouze velmi hrubou představu o spotřebě kyslíku, takže je skutečně nebrat vážně, ale jen orientačně!!

Testy pro odhad VO2 max:

1. Astrandův: výchozí rychlost 8km/hod + 0%, po 3 min se sklon zvýší na 2,5% a poté je takto sklon zvyšován po každých 2 minutách. Zaznamenává se celkový čas testu. VO2max = (dosaţený čas * 1,444) + 14,99

2. Balkeho: muži startují na rychlosti 5,3 km/h + sklonu 0%. Po 1 minutě zvýšen na 2% a pak každou minutu o 1%. Predikční rovnice mají tvar: (kde T = dosažený čas) VO2max = 1,44T + 14,99

3. Existují i rovnice na základě srdeční frekvence. Odhad pracuje s maximální a klidovou SF. VO2max (ml/min/kg) = 15* (SFmax/SFklid)

4. Test vycházející z Cooperova testu, tedy běh na 12 minut: VO2max (ml/min/kg) = (0,9268 * uběhnutá vzdálenost) – 11,3

Můžete tedy vyzkoušet včechny varianty testů :) Nejpřesnější je varianta v laboratoři u speciliastů!

17. 03. 2017, 21:02:33
Mak
Mak

Tu verzi 4 pocitate jak? Co je to vzdalenost? Metry, mile? rady? metry i km jsou nesmysl. To by byl vysledek bud tisice nebo zaporny v pripade km.

06. 05. 2017, 19:46:33
Filip Peřinka
Filip Peřinka

Zkuste tento vzoreček, který vachází právě z Cooprova testu:

VO2max = (22,351 * uběhnutá vzdálenost) – 11,288

(vzdákenost v kilometrech)

14. 05. 2017, 19:57:02

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze