Bosa: To doma nemáš

<strong>Bosa: To doma nemáš</strong>

„Asi ještě Bosu doma nemáš,“ usmívá se zakladatel značky, když se na začátku rozhovoru pozastavuji nad jejich unikátní šikmou čelenkou s domněnkou, že jim tam kus látky chybí a je tedy něco špatně. Mýlila jsem se. Přiznávám, že jsem Bosu doposud neznala, ale už teď je mi jasné, že se tahle mladá česká značka brzy zabydlí v mém šatníku. A brzy si jí všimneš taky. Je jen těžko předvídatelné, jestli to bude ve městě, nebo při sportování. Je příjemné vidět mladé lidi, kteří se nezalekli těžké doby a rozhodli se vyrábět zajímavé oblečení u nás doma.

Začalo to v covidovém období. Bóša už delší dobu zastupoval výrobce značek Mammut, Ortovox a dalších a dlouhodobě se setkával s produkty, které by bylo možné vylepšit, případně vyvinout nové, které tady ještě nebyly. Bylo to pro něj zajímavé období a nelituje ho, protože mu dalo hodně zkušeností. „Na jednu stranu jsem viděl produkty, které se opravdu povedly a X let se vyráběly jen v různých barevných provedeních. Ale na druhou stranu byly i takové, a že jich nebylo málo, které se jen zkusily a už nikdy nedotáhly do finální podoby. Většinou na to nebyl čas nebo z nich firmy necítily rychlý zisk. Stále jsem slyšel slova typu, že jsem jen obchoďák a mám prodávat. A na nové věci že mají vývojové oddělení, tak ať do toho nekafrám,“ říká Bóša. Nejhorší pro něj bylo, když viděl ve světě nádherné funkční materiály, měl nápady, možnosti a nemohl přitom dělat vůbec nic.
K tomu všemu závodil, lezl po horách a cestoval po světě, takže všechny výrobky firem měl na sobě vyzkoušené, znal jejich přednosti a viděl na nich i mouchy. Po pár letech cítil, že v určitém odvětví opravdu ještě existuje díra na trhu a nikdo se jí nevěnuje. To byla základní myšlenka, která ho začala pomalu nahlodávat. Díky tomu, že je od základu vytrvalec s pevnou vůlí, bylo jen otázkou času, kdy správně dozraje myšlenka o vlastní značce.

Během covidu jsem byl stále pozitivní
Když bylo nejhůř a neměl moc financí na start, bral to jako impuls. Říkal si, že většina dnešních velkých a úspěšných značek začínala v těžkém období, ať už z historického nebo ekonomického pohledu, a když bylo jeden víkend v Jizerkách, odkud firma pochází, tzv. tradiční jizerské počasí (tedy hnusně 😊), řekl si, že není čas ztrácet čas prošlapáváním obchodního trhu pro jiné a začne vyrábět oblečení jak pro sportovce, tak pro lidi, kteří chtějí nosit módní a funkční oblečení i v práci.
Hned od startu se potýkal s nedostatkem materiálu, který covidové období přineslo. Dobrého materiálu bylo pramálo, a když byl, dlouho se na něj čekalo. Lidi si Bosu rychle oblíbili i díky tomu, že nemohli do prodejen, začali více sportovat a potřebovali se pořádně dovybavit. „Nebyla to prča,“ vzpomíná dnes Bóša. „Tušil jsem, že covid přinese problém s nedostatkem materiálu. Proto jsme ho v začátku nakoupili více, než jsme původně plánovali, a teď z toho těžíme. Ze zkušenosti víme, že když je kvalitní materiál, dobře se s ním pak pracuje a výroba je rychlá. Tím pádem je zákazník spokojený, že má všechno včas. Pak už věříme, že ho náš produkt nezklame, protože jsme ho ladili a testovali opravdu dlouho, než jsme ho vypustili ven. O což nám v první řadě jde – nedělat polovičatá řešení a rychlokvašky.“

V šikmosti je krása
Velký zlom udělala jejich šikmá čelenka, kterou si oblíbili i muži. Už delší dobu Bóša přemýšlel nad tím, proč převážně ženy mají čelenku skrčenou a ohnutou v zadní části, když si chtějí dát vlasy do culíku nebo uplést cop. Většinou mají krásně barevné čelenky, ale ty vypadají divně a většinou jim nedrží dobře na hlavě. Přišel tedy s materiálem a hlavně se šikmým tvarem, kdy v přední části je čelenka širší, aby chránila čelo a pobrala veškerý pot, a v zadní části je užší. Díky tomu vznikne mezi culíkem či copem a čelenkou dostatek prostoru, aby mohla být po celou dobu krásně rovná. Chlapi si je oblíbili zase kvůli tomu, že jim čelenka skvěle sedí na hlavě a nijak se neposouvá ani při celodenní soupaži na běžkách.

Lenost – blbost
„Je to náš směr, vyvíjet si kolekci, která bude dávat smysl jak funkčně, tak i designově. Máme tým lidí, kteří testují Bosu všude možně po světě, a víme, že určité materiály se hodí pro určitou funkci, a té se držíme. Já sám jsem testoval všechny možné materiály od −35 °C v Laponsku až po vysoké teploty při jízdě na kole v Africe, a tak se snažím na trhu najít ty nejvhodnější materiály, ač to leckdy není jednoduché a často je to únavné. Nechceme totiž dělat kompromisy,“ popisuje Bóša. „Strašně nás baví, když vidíme lidi ráno v pekařství oblečené v našem merinu a odpoledne jedou z práce ve stejném triku na kole domů nebo si jedou ještě zasportovat do přírody. Lidi hledají univerzálnost, a to jim nabídne jedině kombinace těch top materiálů,“ dodává.

Bosa si pro tebe připravil soutěž! 25. 6. 2023 bude losovat zajímavé ceny ze všech sledujících. Tak neváhej, můžeš taky vyhrát. Stačí je jen sledovat. 

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: