HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Chci začít využívat sportovní výživu… Čím začít?

Otázku, jestli vůbec používat sportovní výživu, už máte za sebou – víte, že řeší fyziologické potřeby organizmu a pomáhá sportovat lépe. Jenže přemýšlíte, jaké produkty zvolit, abyste jich nemuseli mít plnou tašku a neutratili půl výplaty. Vaše otázka tak zní – s čím začít? Co je ten základ, se kterým poroste vaše výkonnost a bez kterého to nepůjde? Máme pro vás odpovědi – abyste ušetřili čas s hledáním i peníze.

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit váš problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji vlastní představu o tom, jak vám má produkt pomoci. Podle toho si zvolte SVŮJ produkt.

Ušetřete čas s hledáním díky našim doporučením

Jak organismus připravit na zátěž?

Sportovní výkon můžeme rozdělit na tři základní fáze – před, během a po výkonu. V každé této fázi potřebuje tělo něco diametrálně odlišného. Velmi častá je otázka, jak nejlépe organizmus připravit na sportovní výkon. To se vám nejlépe povede správnou stravou, respektive střídmostí. Konkrétně tím, že nebudete v posledních 90 minutách před sportem konzumovat nic sladkého, ani žádné tuky či bílkoviny – nikdo by přeci nechtěl mít při sportu těžký žaludek. Proto si dejte dostatečný časový rozestup mezi běžným jídlem a sportem.

V tu chvíli se objevují další otázky – jak zamezím hladu před startem? Za účelem neutralizovat tento nepříjemný pocit, ale především z důvodu nastartování vytrvalostních energetických systémů a pro dlouhodobé uvolňování energie, zvolte nízkoglykemické sacharidové želé bez bílkovin a tuků – Enervit PRE Sport. To je pro tělo ta nejlepší závěrečná příprava na sport a pro vás odpověď, co jíst před sportem.

Během sportu doplňujte energii

Když začnete sportovat, během výkonu tělo začne řešit úplně jiné vnitřní pochody a z toho vyplynou i jiné postupy, které velmi dobře charakterizují nejčastější otázky sportovců s tím spojené – jak mít dostatek energie během sportu a jak zamezit poklesu výkonnosti v průběhu výkonu?

Během sportu svaly potřebují energii, pro níž jsou v případě vytrvalců nejvýznamnějšími zdroji sacharidy a tuky. Zatímco tuky tělo využívá jen ty uložené v těle (tzv. vnitřní tuky), sacharidy spotřebovává jak ty ve formě svalového glykogenu (tedy sacharidy uložené v těle), tak i ty konzumované během výkonu. Právě tyto doplňované sacharidy jsou velmi důležité a mohou být alfou i omegou radosti či strasti z našeho výkonu, protože energie z nich se uvolňuje dvakrát rychleji než z tuků a jejich zásoby v těle jsou velmi omezené.

Zásadní je, aby sacharidy konzumované během výkonu byly rychle využitelné, tedy musí být v podobě rychle vstřebatelných jednoduchých sacharidů, které nejlépe dodáme prostřednictvím energetických gelů, energetických tablet nebo energetických koncentrátů. Zároveň je důležité doplňovat je zhruba každých 35-45 minut. Žádné výraznější řešení, jak mít co nejvíce energie během sportu a jak co nejvíce zamezit poklesu výkonnosti, neexistuje a experimenty v této věci jsou jen zbytečná ztráta času. Tady totiž řešíme fyziologické pochody, tedy jak organizmus funguje na základě evoluce, a tu nejde ošálit.

Zůstaňme ještě chvíli ve fázi během sportu a podívejme se na doplňování tekutin.Co od pitného režimu sportovci chtějí?Aby se rychle vstřebával, aby doplňoval i energii, aby doplňoval potem ztracené minerální látky. Z pohledu fungování organizmu je pozoruhodné, že čistá voda se vstřebává hůře než iontový nápoj. Důvodem je, že v ionťáku jsou obsaženy sacharidy, které nejen dodávají energii, ale zároveň i zrychlují vstřebatelnost tekutin. Další významnou vlastností iontového nápoje je, že obsahuje minerální látky, a to ty nejčastěji obsažené v potu. Tyto ionty jsou potřeba pro správné přenášení nervových impulzů, které jsou i častou příčinou křečí.

Po výkonu myslete na regeneraci

Přejdeme-li do třetí fáze, tedy doby po výkonu, tak tam se nejvíce řeší regenerace. Řeší ji každý znalý sportovec, který ví, že právě ve fázi regenerace se zvyšuje výkonnost. Takže správně prováděná regenerace je odpovědí na otázku, jak dlouhodobě zvyšovat výkonnost.

Z pohledu výživy řešíme v procesu regenerace doplňování živin a tekutin, tedy toho, co tělo během výkonu spotřebovalo a co bude pro další výkon potřebovat. Zkrátka to vypotřebované musíme rychle doplnit, jinak by náš další výkon byl tímto nedostatkem negativně ovlivněn. Navíc je třeba si uvědomit, že žádný jiný regenerační proces (strečink, masáže, relax atd.) nám s touto fyziologickou potřebou organizmu nepomůže. Jinými slovy – živiny doplní jen strava. Proto k výživě jako nástroji regenerace přistupujte velmi zodpovědně.

Ihned po skončení výkonu je třeba začít doplňovat tekutiny, energii ve formě sacharidů a stavební živiny (aminokyseliny, bílkoviny) pro obnovu poškozených svalových vláken. Prvních třicet minut po skončení sportu je klíčových, v této fázi je tělo otevřeno příjmu všech uvedených živin. Proto je třeba je organizmu dodat co nejrychleji a v rychle vstřebatelné formě. Regenerační nápoj Enervit Recovery Drinkje pro to ideální, protože představuje tekutiny a rychle vstřebatelné sacharidy, aminokyseliny a k tomu minerální látky a vybrané vitaminy.

Co si z toho vzít:

  • Volte potraviny podle potřeb organizmu, ne podle toho, co používá váš kamarád.
  • Potřeby organizmu korespondují s fyziologickými pochody, potřebujete tedy rychle vstřebatelné živiny během výkonu a těsně po něm, naopak před výkonem nic sladkého. ani v pití.
  • Před výkonem pijte čistou vodu (případně s vymačkanou šťávou z citronu), během výkonu iontový nápoj a po výkonu regenerační nápoj – každý tento nápoj má jiné složení a odpovídá potřebám organizmu v danou chvíli.
  • Jako vytrvalci řešíte dostatek energie, kterou můžete během výkonu ovlivnit jen v podobě rychlých sacharidů – jakékoliv anabolizéry jsou druhořadé a nepotřebné, nemáte-li vyřešen základ v podobě rychle dostupné energie ze sacharidů.

Ušetřete peníze díky správnému dávkování

Když budete prioritně řešit svoji sportovní výživu z pohledu fyziologických potřeb organizmu, pak se nebudete zabývat druhořadými produkty, které jsou mnohdy zařazeny do dražší kategorie. To je jedno možné ušetření peněz. Druhé souvisí s doporučeným dávkováním.

Je bohužel velmi častým problémem, že sportovci nedávkují sportovní výživu podle doporučeného dávkování a mnohdy se neřídí ani tím, zda si mají produkt vzít před, během nebo po výkonu. Často se tak stává, že si sportovci v dobré víře míchají na závod iontový nápoj hustší, než jaké je doporučené ředění, zřejmě s vidinou lepšího výkonu. Opak je bohužel pravdou, protože příliš hustý iontový nápoj má naopak pro výkon spíše devastující účinek.

Co si z toho vzít:

  • Sledujte doporučené dávkování. Nejen že využijete naplno přínos produktu, ale nebudete plýtvat penězi na mnohdy nesmyslně vyšší dávky.
  • Sledujte doporučené časování produktu a nebudete zbytečně láteřit nad tím, že vám produkt nefunguje, když skutečný problém je v nevhodném timingu jeho použití (a tedy vyhozené peníze).
  • Při výběru produktů se nejdříve zaměřte na ty důležité, které přímo souvisí se základními fyziologickými principy vytrvalců. Patří mezi ně předvýkonové sacharidové želé, během výkonu iontový nápoj, energetické tablety, gely nebo koncentráty či energetické tyčinky (podle vašich preferencí) a po výkonu regenerační nápoj, zhruba 1-2 hodiny po něm pak proteinový koktejl.
  • Až jako druhořadé produkty, jestli se jimi vůbec chcete zabývat, volte produkty jako anabolizéry, různé boostery, taurinové nakopávače, karnitin apod.

ENERVIT

Enervit je sportovní výživa specializující se na vytrvalce. Enervit pomáhá sportovat lépe, protože vychází ze základních principů fungování organizmu a nabízí tak špičkovou sportovní výživu na dobu před, během a po sportu. Enervit představuje kvalitu ověřenou miliony vytrvalců po desítky let, nejlépe ale vy sami oceníte, jak vám může Enervit zvýšit výkonnost. Enervit je italská značka sportovní výživy, která disponuje více než 45 lety zkušeností. Oficiálním distributorem v Česku je společnost VITAR Sport.

Kompletní nabídku i další užitečné informace o výživě vytrvalců najdete na webu Enervitu.

Tadeáš Vyvijal

Šéfredaktor webu

Tadeáš se k běhání dostal oklikou. Přes fotbal a silniční cyklistiku. Silniční cyklistika je pořád srdcovka, prioritou je ale běh. Tadeáš je absolvent Fakulty sportovních studií na MU v Brně. Vždy ho to ale táhlo zpátky domů, do Beskyd.
Má na starosti: redakci a obsah SvetBehu.cz, recenze a testy běžeckého
vybavení, spolupráce s partnery SvetBehu.cz

Komentáře

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: