HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Bolest holení a běhání – nejčastější obtíže běžců, část I.

Bolest holení a běhání – nejčastější obtíže běžců, část I.

Holeně jsou častým bolestivým místem u běžců. Pojďme se společně podívat na to, co stojí za těmito obtížemi a jak je můžeme řešit bez toho, aniž byste se museli vzdát běhání.

Oblast holenních kostí je čtvrté nejčastější místo, kde se u běžců můžeme setkat s běžeckými zraněními. Mohou se zde vyskytovat únavové zlomeniny nebo záněty okostice, ale vždy nemusí být tak zle, tyto případy nejsou zas tak časté. Těmto obtížím obvykle vždy předcházejí méně závažné, ale také velmi nepříjemné funkční poruchy, jako např. bolesti z přetížených a stažených svalů.

Co tedy nejčastěji způsobuje potíže v této oblasti a jak je úspěšně řešit?

Syndrom musculus tibialis anterior

Tento sval je uložen na přední straně bérce, táhne se podél holenní kosti a upíná se do plosky nohy (viz. obrázek). Přitahuje prsty a kotník, vytáčí chodidlo na malíkovou hranu (supinuje opak pronace). Je obalen velmi pevnou fascií (vazivový obal svalu) a ta nám pak v kombinaci s nesprávnou technikou běhu, může způsobovat nemalé obtíže.

Máte dotaz týkající se vašeho tréninku, výživy nebo zdraví? Nebojte se nás zeptat! Váš dotaz zařaďte do příslušné rubriky v sekci“DISKUSE“ a my vám na něj odpovíme.

Pokud budeme tento sval neadekvátně zatěžovat (např. při došlapu na patu), stáhne se, zvětší svůj objem, oteče a bude vyvíjet nepřiměřený tlak na fascii. To nám pak může způsobovat dyskomfort až kruté bolesti v oblasti bérce.  U takto stlačeného svalu může dojít k útlaku nervů a to se pak může projevovat nepříjemným brněním nebo pálením v oblasti chodidla.

Řešením je pokusit se změnit techniku došlapu. Běžci tuto změnu udělají dost často spontánně, a bolest tak přejde (začnou používat jiné svaly a tím se tibialis anterior uvolní, zmenší svůj objem a tím pádem se sníží i tlak na fascii).

Dalším doplňkem léčby je manuální uvolnění tohoto svalu (např. masáží, rolováním), odstranění trigerpointů, tejpování.

Bolest z přetížených svalů a zánět

Pokud budeme běhat či chodit s nesprávnou technikou, může se nám stát, že se svaly v oblasti bérce stáhnou a budou vyvíjet nepřiměřený tlak na okostici holenní kosti a postupně ji mikrotraumatizovat. Toto můžeme ještě zhoršit pohybem po tvrdém povrchu, nadváhou nebo tréninkem odrazů a poskoků případně sprintů, kdy jsou nárazy větší, než při klusu či pomalejším běhu.

Pokud budou svaly permanentně napjaty a přetíženy, může se v místě jejich úponu na okostici vytvořit zánětlivá reakce. Abychom tomuto stavu předešli, nestačí svaly uvolňovat pouze lokálně, ale mnohdy je potřeba i komplexnější řešení.

To že máte permanentně zaťaté lýtkové a holenní svalstvo může být totiž spojené s vaším vadným držením těla. Tyto obtíže pak můžeme docela elegantně vyřešit tím, že srovnáme záda, zaměříme se na napřímení páteře a symetrizaci pánve, a svaly se pak uvolní.

Technika běhu

Asi nejdůležitější součástí léčby bolesti v oblasti holenní, je úprava techniky běhu.

Pokud se potýkáte se syndromem musculus tibialis anterior, zamyslete se, zda nedošlapujete příliš tvrdě na patu a nenadzvedáváte křečovitě prsty nohou nad podložku. Zkuste došlapovat více na přední část chodidla, zapojit prsty nohou tak, abyste si je při každém odrazu alespoň uvědomili.

Kamenem úrazu může být také někdy nadměrně tlumená obuv, která nám umožní v běhu „sedět“ a při každém došlapu se zhroutit a zabořit do kolen. To vše pak zvyšuje nárazy do holenních kostí.

Zuzana Krchová

Redaktor

Fyzioterapeutka, specializující se na léčbu běžeckých zranění a sportovní fyzioterapii. Zároveň je také běžkyní a všestrannou sportovkyní. Běhá v české skyrunningové a towerruningové reprezentaci. Ve své ordinaci www.fyziokinesis.cz se věnuje analýze běhu, léčbě pohybového aparátu a pánevního dna. Samozřejmostí je zde celostní psychosomatický přístup.

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: