HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Trénink a zdraví

Přidat nové téma

Nejnovější

Běžecké koleno
Zranění a nemoci

Rád přidám svou zkušenost. Toto mě před deseti lety, když jsem začínal více běhat, hodně natrápilo :)
Hlavní pravidlo: nikdy neběhat přes bolest. Už když to začne jen trochu pobolívat, hned přejít do chůze a odpískat trénink. Tím zkrátíš návrat k běhu o mnoho dní.
Pomohlo mi více faktorů:
1) Zpevnit střed těla a záda (hluboký stabilizační systém). Je na to spousta cviků, ideálně si nech poradit od zkušeného(!) fyzioterapeuta.
2) Neuspěchat návrat k běhu, obzvláště, když už tě to trápí tak dlouho. Být trpělivý, nejdříve jít jen 2 km, 2,5 km, 3 km, pak 3,5 km, 4 km... přidávat velmi pozvolna, užít si každý výběh.
3) Posílit svaly/úpony na nohou. Cviky s vlastní váhou, nejít do extrémů, ale kvality provedení. Opět ideálně s fyzioterapeutem (výpady, balanční čočky...)
4) Pokud máš náhodou nějakou nadváhu, tak ji rozhodně stlačit dolů (úplně stačí změnit jídelníček + procházky)
5) Před i po každém tréninku jsem tehdy používat foam roller a důkladně se protáhl, velkou roli tu hraje i protažení kyčlí (obecně jsem tehdy více času cvičil než běhal! )
6) když už to začne pobolívat, klidně si nechat sval zatejpovat (urychlí regeneraci)

Co se týče bot, tak tam problém určitě nebude. Technika běhu však důležitá je, určitě se snaž o klasický atletický styl (neběhat po patách :) )

Když to shrnu, obecně jde o to, co nejvíce zpevnit tělo, aby nedocházelo k disbalancím a přetěžování jen některých svalových skupin. A pak trpělivost, ta je fakt důležitá. Rozhodně nemusíš s během končit, tohle je jedno z nejčastějších zranění, typicky při neadekvátní zátěži na tělo, které na to není připraveno. Myslím, že si ještě můžeš běhání pořádně užít ;)

Bolest paty
Zranění a nemoci

Ahoj,
popíši zde svůj problém a třeba se najde někdo kdo má/měl něco podobného, abych v tom nebyl sám. :-)
Běhám cca 150km/měsíčně tempo cca 4:30/km (boty spíše vytlumené) a v podstatě celou svou "karieru" bojuji s bolestí paty, občas se výrazně objeví, občas téměř zmizí. Konkrétněji:
Bolí pouze na jedné noze a pouze při odrazu, např. když stojím na jedné noze a pokusím se stoupnout (i pomalu) na špičku to bolí dost. I na lehký dotek je to občas také hodně bolestivé - konkrétně zezadu a zboku na patní kosti. Zespodu to nebolí vůbec, můžu dupat nohou jak chci a bolest necítím. Ale odraz je kámen úrazu, kolikrát to bolí i při chůzi - zvlášť po rychlejším běhu, to i viditelně kulhám. Ale bolí to tedy pouze ve fázi odrazu. Snažím se to "eliminovat" tak, že při běhu nohy jen zvedám, ale aktivně se kotníkem neodrážím (i když se to nezdá, tak to díky setrvačnosti a gravitaci jde). Možná jsem si to přivodil tím, že jsem se dříve naopak odrážel kotníkem hodně a naopak kyčle (a hip-flexor) nezapojoval tolik kolik bylo třeba (to je ale spekulace).
Většinou to bolí tak, že se s tím běžet dá, ale před 14 dny jsem si dal intervaly a po tom jsem na běh cca týden ani nepomyslel a pak běhal jen velmi opatrně přes bolest.
Co na velmi krátkou dobu pomůže je natažené nohy a hluboký předklon, cca 30s-1min. Ale to je spíše něco co by pomohlo s diagnozou než s léčbou.
Při jízdě na kole to nebolí.
Kdysi jsem s tím byl na ultrazvuku tuším, ale bez většího efektu. tejpy a podobné věci na to taky nefungují - můj názor je, že když to bolí málo jsou takové věci zbytečné a když hodně, tak už vlastně taky. :-) Ale to jen tak mimo.
Každopádně se chystám na ortopedii, tak uvidím. Ale rád bych získal i tak zkušenosti od spolutrpících. :-) Alespoň na základě symptomů. Díky.

Nejdiskutovanější