Trénink


Trénink
Tepová frekvence – proč a jak ji měřit a jak s ní pracovat

Tepová frekvence – proč a jak ji měřit a jak s ní pracovat

Jak běžíš rychle? „Běžím 80, 82, 85, 90, 100“. Nějak tak by se mohl odehrávat rozhovor dvou běžců, jež jsou ovládáni svými běžeckými kompjůtry, které jim měří, kolik na svůj běh momentálně vynakládají síly. Ta čísla v uvozovkách jsou hodnoty jejich tepové frekvence v procentech TF max.

Tipy redakce
Spouštíme Běžecké městečko!

Spouštíme Běžecké městečko!

Nový projekt webu SvětBěhu.cz a časopisu Svět běhu spouštíme na přelomu roku. Nabídneme všem běžcům různých výkonností zcela nové prostředí, kde bude možné diskutovat, soutěžit, vzdělávat se a vzájemně se obohacovat o nejrůznější nejen běžecké myšlenky.

Posilování
Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Posilováním

Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Posilováním

Když v závodě (či v tréninku) běžím do kopce, tak se spoléhám na to, že budu mít dobrý dech, sílu v nohou, případně že mě nahoru potáhne pohled na krásný zadek v legínách běžkyně přede mnou.

Začínám běhat
Sedm rad do začátku aneb jak začít běhat a u běhu vydržet

Sedm rad do začátku aneb jak začít běhat a u běhu vydržet

Všichni známe záběry šlachovitých atletů z televize. Nohy se téměř nedotýkají země. Ladný krok. Ani známka únavy. Dokonce se zdá, že se ani nezačali potit. A to už za sebou mají 35 km. Jo, něco na tom běhu bude. A to ani nemusíte běžet maraton za 2:20h. Dokonce maraton nemusíte běžet vůbec. Vlastně ani půlmaraton. Právě volnost je na běhu jedna z nejkrásnějších věcí. Jenomže jak na něj? Pokud chcete s během začít, pokud chcete, aby vás bavil a abyste u něj vydrželi, přečtěte si sedmero následujících rad, které vám ve vašich běžeckých začátcích pomůžou.

Psychika, soustředění, motivace
Jaká je tvoje motivace k tréninku?

Jaká je tvoje motivace k tréninku?

Všichni dobře víme, že běh je zdraví prospěšný a po vydařeném běhu máme vždy dobrý pocit. Tento pocit se ale obvykle dostavuje až v průběhu tréninku a hlavně po něm. Naopak ve chvíli, kdy je potřeba vybojovat ve svém programu čas právě pro běh, nebo ve chvíli, kdy se nám opravdu vyběhnout nechce, to nebývá vždy jednoduché… Jak sebe nebo své bližní tedy motivovat k pravidelnému běhání?

Trénink
Jak se po covidu znovu vrátit k běhání

Jak se po covidu znovu vrátit k běhání

Řada běžců řeší dilema, jak se po covidu vrátit k plnohodnotnému tréninku. Přinášíme 10 rad, kdy a jak začít znovu běhat.

Psychika, soustředění, motivace
Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Jógou

Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Jógou

Potká se bojovník číslo dva s mrtvolou, kobrou a tanečníkem a …ne, to není začátek vtipu. Ale toto shledání může nastat, když si několik lidí zacvičí jógu a použije tyto pozice (nebo-li ásany). I já měl možnost okusit tuto na první pohled ladnou, zároveň ale i chvílemi bolestivou sportovně-pohybovou činnost a uvědomil jsem si, jak mi pomáhá při zlepšování se v běhu

Běžecký styl
Jak správně dýchat při běhání

Jak správně dýchat při běhání

Také máte při běhu potíže s dýcháním? Ať už jste začátečníci a máte problémy s pícháním v boku nebo pokročilí a nevíte, jestli dýchat ústy nebo nosem, v našem článku vám s dýcháním poradíme.

Regenerace
Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Otužováním

Jak si zlepšit běžeckou výkonnost po čtyřicítce? Otužováním

V posledních deseti letech se v Česku vyrojilo několik sportů či pohybových aktivit, které svou popularitou dokázalo „šlapat na paty“ fenoménům jako jsou fotbal či hokej. Po florbalu, biatlonu a MMA se vloni novým, bez nadsázky, národním sportem stalo v našich končinách otužování.

Trénink na horské běhy
Tipy a triky: Jak běhat na sněhu

Tipy a triky: Jak běhat na sněhu

Pro většinu běžeckých nadšenců není žádné roční období překážkou k běhání a náročné podmínky považují spíše za výzvu. Běhají ve vedru, v dešti, větru a v zimě také na sněhu. Jelikož první sněhová nadílka této zimy je tady, máme pro vás několik tipů, jak se s běháním na sněhu co nejlépe vypořádat.

Běh se psem
Jak na běhání se psem pro začátečníky

Jak na běhání se psem pro začátečníky

Rádi byste vzali svého čtyřnohého kamaráda běhat? Nevíte, jak to udělat správně? Na co si dávat pozor a kdy pejska radši nenutit? Vše se dozvíte v článku.

Rady k vybavení
Salomon představuje modely CROSS pro výkon i komfort

Salomon představuje modely CROSS pro výkon i komfort

Technické modely nové trailrunningové kolekce CROSS se skvěle kombinují s textilem a dalším vybavením a jsou připraveny poskytnout kromě komfortu i nezbytnou ochranu před nepříznivým počasím a nástrahami terénu.

Psychika, soustředění, motivace
Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol.

Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol.

Říká se, že není umění chlastat, když vám chutná. Je jedno, jestli mluvíme o sportu nebo životu obecně, obojí čas od času přináší těžké chvíle. Také proto zde nebudu psát jen o běhu. Tento článek se dá vztáhnout na takřka všechny druhy výkonu, kterými mohou být například zásadní zkouška při studiích, prezentace vaší práce před kolegy nebo třeba pracovní pohovor. Projdeme si tedy několik tipů, jak se o sebe postarat před a po daném výkonu.

Trénink na maraton
Týden před maratonem: jak se připravit?

Týden před maratonem: jak se připravit?

Uběhnout maraton je cíl řady běžců. Náročnost této distance nelze brát na lehkou váhu, a proto jde s plánem absolvovat maraton, ruku v ruce také dlouhodobá příprava – jak fyzická, tak i psychická. Blíží se však den D a řada běžců se mylně domnívá, že to, na co se v přípravě tolik nesoustředili, dotrénuje v posledních dnech před závodem. Opak je však pravdou. Jaké jsou tedy obecné rady na poslední týden před maratonem?

Běžecký styl
Analýza běhu není jen pro profesionály

Analýza běhu není jen pro profesionály

Jste po zranění a máte strach začít znovu běhat? Začínáte s během, ale máte obavy, zda budete běhat správně? Chcete se zrychlit nebo zlepšit techniku, ale nevíte, jak na to? Po/při běhu vás něco bolí? Chcete se jen preventivně ujistit, že děláte vše správně? Pokud se vám honí v hlavě tyto otázky, je vyšetření běhu pro vás tou správnou cestou. Pojďme si říci, jak takové vyšetření probíhá a jak vám může pomoci.