HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Trénink


Trénink na horské běhy
(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce sedmi beskydskými vrcholy, I. – trénink, trať a vybavení

(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce sedmi beskydskými vrcholy, I. – trénink, trať a vybavení

Letos jsme u Beskydské 7 svědky rozhodně nejvýraznější změny za celou její jedenáctiletou historii. V roce 2020 se tento 101 km dlouhý závod poběží jako časovka. To znamená, že každý jednotlivec nebo dvojice odstartují zvlášť, a to už od pátečních 12:30 až do 22:30. Tato změna je provedena kvůli zhoršené situaci v Moravskoslezském kraji ve spojení s šířením nového koronaviru. Kvůli stejných důvodů se taky přesouvá ceremoniál a vyhlášení vítězů na podzim (pokud to opatření umožní)

Začínám běhat
Sedm rad do začátku aneb jak začít běhat a u běhu vydržet

Sedm rad do začátku aneb jak začít běhat a u běhu vydržet

Všichni známe záběry šlachovitých atletů z televize. Nohy se téměř nedotýkají země. Ladný krok. Ani známka únavy. Dokonce se zdá, že se ani nezačali potit. A to už za sebou mají 35 km. Jo, něco na tom běhu bude. A to ani nemusíte běžet maraton za 2:20h. Dokonce maraton nemusíte běžet vůbec. Vlastně ani půlmaraton. Právě volnost je na běhu jedna z nejkrásnějších věcí. Jenomže jak na něj? Pokud chcete s během začít, pokud chcete, aby vás bavil a abyste u něj vydrželi, přečtěte si sedmero následujících rad, které vám ve vašich běžeckých začátcích pomůžou.

Psychika, soustředění, motivace
Mimo komfort – psycholog běhající ultra rozebírá vliv nepohodlí na naši hlavu

Mimo komfort – psycholog běhající ultra rozebírá vliv nepohodlí na naši hlavu

Hned v první větě bych rád zmínil, že tento článek rozhodně nebudu psát nestranně. Sám jsem vyznavač ultramaratonských distancí a také jsem přesvědčen o blahodárném účinku pohybu na psychické zdraví. Pro podporu tohoto tvrzení volně cituji:

Běžecká literatura, film
ČASOPIS SVĚT BĚHU 2/2020: Imunita sportovců, Mimo komfort, běhání naboso a další

ČASOPIS SVĚT BĚHU 2/2020: Imunita sportovců, Mimo komfort, běhání naboso a další

Běžecká literatura, film
Časopis Svět běhu vychází 15. 6., chceš ho do schránky? Máš poslední možnost!

Časopis Svět běhu vychází 15. 6., chceš ho do schránky? Máš poslední možnost!

Časopis Svět běhu míří do tiskárny, máte poslední možnost ho mít také! Vystupte z komfortní zóny, Vliv tréninku na imunitu běžce, Winter Warrior Finland – překážkový závod za polárním kruhem, tipy na běžecké trasy, rozhovor s Marcelou Vašínovou a spoustu dalšího!

Běžecká literatura, film
Začínám běhat – pořiď si běžeckou příručku pro začátečníky v ceně 1 Plzně

Začínám běhat – pořiď si běžeckou příručku pro začátečníky v ceně 1 Plzně

Začátky jsou často těžké. Běh nevyjímaje. Naše běžecká příručka pro začátečníky ti jednoduchým a srozumitelným způsobem pomůže s úplnými běžeckými základy. Rozebereme si, jak se správně rozcvičit před během. Přiblížíme si základní zásady správného tréninku a jak vůbec k tréninku přistupovat. Naťukneme i výživu a regeneraci a samozřejmě pomůžeme s výběrem prvních běžeckých bot a dalšího vybavení. Krok po kroku od úplných začátků po tvůj první závod.

Běžecká literatura, film
RECENZE knihy „BAREFOOT: žij naboso!“

RECENZE knihy „BAREFOOT: žij naboso!“

Nová kniha od fyzioterapeutky Terezy Pytlové popisuje základy zdravého obouvání a výhody chůze naboso pro děti i dospělé.

Trénink na 10 km
Letošní ročník Inov-8 Krosového poháru jen virtuálně – otestuj si formu na tratích KP Brdy, Český ráj, Sázava-Pikovice

Letošní ročník Inov-8 Krosového poháru jen virtuálně – otestuj si formu na tratích KP Brdy, Český ráj, Sázava-Pikovice

Vzhledem k současné situaci jsme nuceni závody Krosového poháru zrušit. Věříme, že se situace zlepší, ale abyste nezaháleli, připravili jsme pro vás možnost porovnat se s ostatními virtuálně!

Běžecká literatura, film
Zajímavé běžecké čtení nejen do karantény

Zajímavé běžecké čtení nejen do karantény

V prvním ročníku na scenáristice nám jeden profesor řekl, že umělci nesportují. Většina mých spolužáků se na tom jenom lehce pousmála a neprotestovala. Taky jsem se zasmála, ale hlava se mi rozjela na plné obrátky. V té době jsem ještě moc neběhala, můj osobní rekord nepřesáhl pět kilometrů, no spoustu času jsem trávila horolezectvím a nově i chozením po horách. Neměla jsem pocit, že bych byla na vrcholu svých sil, ale sportu jsem pár hodin týdně věnovala. A taky jsem psala. Co to tedy mělo znamenat? Že nejsem umělec?

Běhání v zahraničí
Běžci v Etiopii: David Vaš a Jirka Csirik a.k.a. běžečtí misionáři

Běžci v Etiopii: David Vaš a Jirka Csirik a.k.a. běžečtí misionáři

Jak cestovatel a etnograf Emil Holub z Holic svého času objevoval Afriku, tak si mohou připadat dva jihočeští běžci. Jenom o sto padesát let později. Po keňských zkušenostech se David Vaš a Jiří Csirik letos vydali do Etiopie.

Běžecká literatura, film
Nejlepší běžecké podcasty, filmy a videa aneb co dělat, když není co dělat, část II.

Nejlepší běžecké podcasty, filmy a videa aneb co dělat, když není co dělat, část II.

Vše nasvědčuje tomu, že ještě nějakou dobu zůstaneme doma. Ano, za zdravotní vycházku v parku se leckdy schová i nedělní long-run nebo středeční intervaly. Ale ať chceme nebo ne, doma teď prostě budeme trávit více času. Aby zůstala naše mysl stejně svěží, jako naše nohy, je třeba ji zaměstnávat i nechat odpočívat. Proto jsme pro vás v redakci dali dohromady naše oblíbené podcasty s běžeckými osobnostmi, u kterých můžete umývat okna nebo třeba posilovat (aby vaše nohy zůstaly aspoň tak svěží jako vaše mysl). Anebo běžecké filmy a videa, které vás inspirují a pomůžou vám přečkat tento čas závodního temna.

Tréninkové plány
Tréninkový plán na 15km kros od Miloše Škorpila – většinu tréninků byste měli absolvovat v terénu

Tréninkový plán na 15km kros od Miloše Škorpila – většinu tréninků byste měli absolvovat v terénu

Traily, neboli česky krosy, se neběhají po silnicích nebo lesních pěšinkách, ale v různě těžkém a složitém terénu, dosti často s převýšením. Tyto skutečnosti je třeba si uvědomit, než se na nějaký trail přihlásíte, ale hlavně pak, když pak na něj začnete trénovat, neboť to znamená většinou, že na trati dané vzdálenosti se budete s jejími nástrahami potýkat tak o třetinu času déle než na silničním závodě. U 15-kilometrového závodu v terénu to pak je tak, že byste se měli připravovat, jako byste se chystali na půlmaraton, s tím, že ale většinu tréninků absolvujete v terénu, zařadíte kopce a také posilování. Plán by mohl vypadat takto:

Tréninkové plány
Tréninkový plán na 15km kros od Filipa Peřinky – běžet kros znamená být součástí přírody

Tréninkový plán na 15km kros od Filipa Peřinky – běžet kros znamená být součástí přírody

Kros je trochu jiný zážitek než silnice nebo dráha. Kros neodpouští. Každou chybu nebo přepálené tempo trestá žlutou a v některých případech i červenou kartou. Zkrátka není dobré se pouštět do křížku s náročnými terénními běhy bez řádné přípravy.

Tréninkové plány
Tréninkové plány na 5 km od zkušených trenérů

Tréninkové plány na 5 km od zkušených trenérů

Každý i méně zkušený běžec nebo začátečník 5 km většinou uběhne bez nějaké většího tréninku. Zkušenější už ale dobře ví, že právě tato meta je jednou z nejtěžších a pro spoustu běžců také nejméně oblíbenou vzdáleností. Základem je totiž absolvování rychlostních tréninků, dodržování správné regenerace a posilování psychické odolnosti. Pokud tedy berete své běhání vážně, tak 5 km rozhodně tím nejlehčím závodem nebude.

Tréninkové plány
TRÉNINKOVÉ PLÁNY NA PŮLMARATON OD ZKUŠENÝCH TRENÉRŮ

TRÉNINKOVÉ PLÁNY NA PŮLMARATON OD ZKUŠENÝCH TRENÉRŮ

Půlmaraton je první meta pro mnoho začínajících běžců a tréninková vzdálenost pro maratonce. Velká část běžců tvrdí, že trénink na tuto vzdálenost je nejjednodušší. Nemusíte mít tolik rychlostních tréninků jako na desítku, ale ani dlouhé běhy, které musíte zase absolvovat v přípravě na maraton. Pojďme se na to ale podívat očima trenérů.