HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Trénink


Běhání v zahraničí
Běžci v Etiopii: David Vaš a Jirka Csirik a.k.a. běžečtí misionáři

Běžci v Etiopii: David Vaš a Jirka Csirik a.k.a. běžečtí misionáři

Jak cestovatel a etnograf Emil Holub z Holic svého času objevoval Afriku, tak si mohou připadat dva jihočeští běžci. Jenom o sto padesát let později. Po keňských zkušenostech se David Vaš a Jiří Csirik letos vydali do Etiopie.

Běžecká literatura, film
Nejlepší běžecké podcasty, filmy a videa aneb co dělat, když není co dělat, část II.

Nejlepší běžecké podcasty, filmy a videa aneb co dělat, když není co dělat, část II.

Vše nasvědčuje tomu, že ještě nějakou dobu zůstaneme doma. Ano, za zdravotní vycházku v parku se leckdy schová i nedělní long-run nebo středeční intervaly. Ale ať chceme nebo ne, doma teď prostě budeme trávit více času. Aby zůstala naše mysl stejně svěží, jako naše nohy, je třeba ji zaměstnávat i nechat odpočívat. Proto jsme pro vás v redakci dali dohromady naše oblíbené podcasty s běžeckými osobnostmi, u kterých můžete umývat okna nebo třeba posilovat (aby vaše nohy zůstaly aspoň tak svěží jako vaše mysl). Anebo běžecké filmy a videa, které vás inspirují a pomůžou vám přečkat tento čas závodního temna.

Tipy redakce
5 tipů pro začátečníky – jak si udržet chuť do běhání?

5 tipů pro začátečníky – jak si udržet chuť do běhání?

Začít běhat nebo si dokonce vytvořit návyk k běhání rozhodně nejde samo. Představa, že vstáváte ráno za úsvitu svěží, bez známky únavy absolvujete svůj běh a potom jste celý den nebytí energií, vypadá moc dobře. A tyto idylické obrazy nemusí být ani tak vzdálené od reality. A dokonce ani cesta k nim není nijak zvlášť komplikovaná. Jenomže, nějaký krok musí být přeci první… Takže kde začít? Máme pro vás 5 základních tipů, jak začít běhat, u běhu vydržet a navíc si jej co nejvíce užívat.

Tréninkové plány
Tréninkový plán na 15km kros od Miloše Škorpila – většinu tréninků byste měli absolvovat v terénu

Tréninkový plán na 15km kros od Miloše Škorpila – většinu tréninků byste měli absolvovat v terénu

Traily, neboli česky krosy, se neběhají po silnicích nebo lesních pěšinkách, ale v různě těžkém a složitém terénu, dosti často s převýšením. Tyto skutečnosti je třeba si uvědomit, než se na nějaký trail přihlásíte, ale hlavně pak, když pak na něj začnete trénovat, neboť to znamená většinou, že na trati dané vzdálenosti se budete s jejími nástrahami potýkat tak o třetinu času déle než na silničním závodě. U 15-kilometrového závodu v terénu to pak je tak, že byste se měli připravovat, jako byste se chystali na půlmaraton, s tím, že ale většinu tréninků absolvujete v terénu, zařadíte kopce a také posilování. Plán by mohl vypadat takto:

Tréninkové plány
Tréninkový plán na 15km kros od Filipa Peřinky – běžet kros znamená být součástí přírody

Tréninkový plán na 15km kros od Filipa Peřinky – běžet kros znamená být součástí přírody

Kros je trochu jiný zážitek než silnice nebo dráha. Kros neodpouští. Každou chybu nebo přepálené tempo trestá žlutou a v některých případech i červenou kartou. Zkrátka není dobré se pouštět do křížku s náročnými terénními běhy bez řádné přípravy.

Tréninkové plány
Tréninkové plány na 5 km od zkušených trenérů

Tréninkové plány na 5 km od zkušených trenérů

Každý i méně zkušený běžec nebo začátečník 5 km většinou uběhne bez nějaké většího tréninku. Zkušenější už ale dobře ví, že právě tato meta je jednou z nejtěžších a pro spoustu běžců také nejméně oblíbenou vzdáleností. Základem je totiž absolvování rychlostních tréninků, dodržování správné regenerace a posilování psychické odolnosti. Pokud tedy berete své běhání vážně, tak 5 km rozhodně tím nejlehčím závodem nebude.

Tréninkové plány
TRÉNINKOVÉ PLÁNY NA PŮLMARATON OD ZKUŠENÝCH TRENÉRŮ

TRÉNINKOVÉ PLÁNY NA PŮLMARATON OD ZKUŠENÝCH TRENÉRŮ

Půlmaraton je první meta pro mnoho začínajících běžců a tréninková vzdálenost pro maratonce. Velká část běžců tvrdí, že trénink na tuto vzdálenost je nejjednodušší. Nemusíte mít tolik rychlostních tréninků jako na desítku, ale ani dlouhé běhy, které musíte zase absolvovat v přípravě na maraton. Pojďme se na to ale podívat očima trenérů.

Tréninkové plány
Tréninkové plány na 10 km  od zkušených trenérů

Tréninkové plány na 10 km od zkušených trenérů

Začínám běhat
Jak začít běhat z nuly? Indiánský běh jako odrazový můstek

Jak začít běhat z nuly? Indiánský běh jako odrazový můstek

Co na tom běhu vlastně všichni mají? Nasoukat se do elasťáků. Shazovat drahá kila ze svého těžce vypěstovaného pivního břicha nebo čokoládového zadku. Odepisovat nehty, boty, hodiny, které člověk mohl strávit spánkem.

Trénink na maraton
Kdy je třeba začít trénovat na jarní (půl)maraton?

Kdy je třeba začít trénovat na jarní (půl)maraton?

Pro nás v redakci je zima období, kdy jde vše tak nějak víc ztuha. Kvůli namrzlému asfaltu na stezce nebo díky hlubokému sněhu na horách jsme o poznání pomalejší. Vychytat správné navrstvení oblečení, abychom nepřehřáli motor, ale zároveň nepromrzli, je taky velká alchymie. A ani přemluvit unavené tělo vyběhnout jen s čelovkou do tmy, není nic jednoduchého. Jenomže, až se jarní sezóna zeptá, argument „byla tma…“ nám bude k ničemu. Jak tedy poznám, že už je opravdu třeba začít trénovat…?

Trénink na ultramaraton
Co bych si přál vědět před svou první LH24, aneb průvodce LH24 s Radkem Chrobákem 2. – výživa a taktika

Co bych si přál vědět před svou první LH24, aneb průvodce LH24 s Radkem Chrobákem 2. – výživa a taktika

Co byste měli vědět před LH24? Připravili jsme si pro vás ve spolupráci s loňským vítězem Radkem Chrobákem komplexního průvodce radami, od trati přes výživu až po taktiku!

Trénink na ultramaraton
Co bych si přál vědět před svou první LH24, aneb průvodce LH24 s Radkem Chrobákem 1. – trať a vybavení

Co bych si přál vědět před svou první LH24, aneb průvodce LH24 s Radkem Chrobákem 1. – trať a vybavení

Co byste měli vědět před LH24? Připravili jsme si pro vás ve spolupráci s loňským vítězem Radkem Chrobákem komplexního průvodce radami, od trati přes výživu až po taktiku!

Tréninkové plány
Regenerace po hlavním závodě sezóny – ukázky regeneračních plánů

Regenerace po hlavním závodě sezóny – ukázky regeneračních plánů

Ať je vaším cílem závod o jakékoliv délce, vždy budete muset svému tělu dát dostatečný odpočinek k tomu, abyste se mohli naplno pustit do dalšího tréninku. Pokud tuto fázi vynecháte, může to vést dlouhodobě k přetížení, přetrénování či zranění a vyloučení z tréninku i na několik týdnů či měsíců.
2 trenéři, kteří dlouhodobě pracují se svými svěřenci, připravili 2 ukázky odpočinkového období po třech distancích tak, abyste měli představu o tom, jaké jsou možnosti dalšího pokračování.
Všechny plány berte pouze jako obecná doporučení, která je potřeba přizpůsobit své aktuální formě a individuálním požadavkům. A pamatujte, regenerace je plnohodnotná součást tréninku!

Už běhám, ale chci lépe
Trénink na dráze II – co a jak trénovat?

Trénink na dráze II – co a jak trénovat?

Běhání na dráze má mnoho výhod i pro běžce, kteří závodí jen na silnici a dokonce i pro běžce, kteří závodí v terénu nebo pro ty, kteří chtějí jen pracovat na své výkonnosti a závody pro ně nejsou důležité vůbec. V druhém díle si představíme základní typy tréninků i s konkrétními příklady.

Běh na dráze – v čem mi pomůže a jak začít?

Běh na dráze – v čem mi pomůže a jak začít?

Držíte v tréninku i v závodě stále stejné tempo, chcete zrychlit a nevíte jak na to? Zkuste dráhu. Není to jen bezhlavé kroužení rovně a doleva, jak by se na první pohled mohlo zdát. Běhání na oválu je jednoduché, přínosné a nepotřebujete k němu nic speciálního.