Trénink


Knižní tipy
Další číslo Světa běhu vychází už 8. června. Běž si ho rychle předplatit!

Další číslo Světa běhu vychází už 8. června. Běž si ho rychle předplatit!

Časopis Svět běhu je v tiskárně a vy máte poslední možnost ho mít také! Speciál o Mistrovství světa v orientačním běhu, rozhvovor s Petrou Pastorovou a Janem Kervitcerem, článek o běhání ve znečištěním ovzduší a spoustu dalšího.

Psychika, soustředění, motivace
Na co (ne)myslet při běhu aneb 8 tipů, jak vyzrát na nejen maraton

Na co (ne)myslet při běhu aneb 8 tipů, jak vyzrát na nejen maraton

Je maraton (chcete-li ultra maraton) závislý více na psychice nebo na fyzické zdatnosti? Existuje celá řada názorů a pohledů. Někdo tvrdí, že je to 50/50. Jíní zase, že pokud má běžec natrénováno, hlavu přece vůbec nemusí řešit. A určitě jste se setkali i s názory typu: „Maraton je přece jen o hlavě. Nemáš hlavu, nemáš nic.“ Tak jak to tedy je?
V tomto případě je dobré si uvědomit, že mentální a fyzická kapacita jsou faktory, které se navzájem násobí. Jedno bez druhého nefunguje. Přestože může běžec velmi dobře snášet bolest a být vysoce odolný vůči závodnímu stresu, maraton za 2:20h zaběhne bez systematického tréninku jen těžko. My si rozebereme opačný případ. Trénink šel podle plánu. V závodě ale hlava nepracuje tak, jak má a musíme bojovat s trudomyslností, nudou, se svými démony. Zde je několik tipů, jak se vypořádat s negativními myšlenkami při závodě.

Rozcvičování a strečink
Prvky běžecké abecedy v praxi – víte, k čemu slouží a jak je správně provést?

Prvky běžecké abecedy v praxi – víte, k čemu slouží a jak je správně provést?

Běžecká abeceda neboli speciální běžecké cvičení je v poslední době velmi žhavé a diskutované téma. Hovoří se stále dokola jen o povrchových věcech bez žádných souvislostí. Víte, jak správně provést její zákadní prvky?

Začínám běhat
Začínám běhat s holemi – v čem jsou vlastně fofrklacky užitečné?

Začínám běhat s holemi – v čem jsou vlastně fofrklacky užitečné?

Běh s holemi je, řekněme, trochu zavádějící pojem. Většina lidí totiž na svůj klasický běh po práci nepotřebuje hole, o které se budou opírat při zdolávání stoupání v příměstských parcích. Hole můžou být dobrý pomocník v těžkých stoupáních (a vlastně i těžkých klesání), při dlouhém výběhu s převýšením nebo perfektní parťák na ultra-trailových závodech. Tento článek je směřován spíše k začátečníkům. V jednoduchosti si nastíníme, v čem je dobré s sebou na horách a pahorcích vláčet dva fofrklacky.

Trénink
Přinášíme unikátní Tréninkový program pro všechny běžce

Přinášíme unikátní Tréninkový program pro všechny běžce

Psychika, soustředění, motivace
Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol. – část II.

Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol. – část II.

Říká se, že není umění chlastat, když vám chutná. Je jedno, jestli mluvíme o sportu nebo životu obecně, obojí čas od času přináší těžké chvíle. Také proto zde nebudu psát jen o běhu. Tento článek se dá vztáhnout na takřka všechny druhy výkonu, kterými mohou být například zásadní zkouška při studiích, prezentace vaší práce před kolegy nebo třeba pracovní pohovor. Projdeme si tedy několik tipů, jak se o sebe postarat před a po daném výkonu.

Už běhám, ale chci lépe
Běhání v zimě je třeba přizpůsobit vybavení i trénink

Běhání v zimě je třeba přizpůsobit vybavení i trénink

Zimní běžecké tréninky bývají často klíčové pro úspěch v následující závodní sezoně. Abyste je ale úspěšně odběhali, je dobré se na ně připravit a přizpůsobit nejen své vybavení.

Trénink na 10 km
Jak neztratit formu v závodní sezoně? Zkuste kombinaci závodního a nezávodního týdne!

Jak neztratit formu v závodní sezoně? Zkuste kombinaci závodního a nezávodního týdne!

Letošní závodní sezóna je v plném proudu. Mnozí z vás už máte za sebou několik závodů a plánujete se zúčastnit ještě mnoha dalších. Víte ale, jak si v průběhu dlouhé závodní sezóny udržet skvělou formu a jak ji dokonce zvýšit?

Knižní tipy
Časopis Svět běhu vychází 10.11., chceš ho do schránky? Máš poslední možnost!

Časopis Svět běhu vychází 10.11., chceš ho do schránky? Máš poslední možnost!

Časopis Svět běhu je v tiskárně, máte poslední možnost ho mít také! a spoustu dalšího! Představení NN Running týmu, Temné kouty bežce, rozhovor s Paulinou žijící v Singapuru, vše o ploché noze, moje první ultra, Přeběh Roháčů a spoustu dalšího!

Knižní tipy
Vyšlo další číslo časopisu Svět běhu – co v něm najdete?

Vyšlo další číslo časopisu Svět běhu – co v něm najdete?

Knižní tipy
V dalším čísle Světa běhu najdeš rozhovor s Marianem Jelínkem, vychází již 1. září

V dalším čísle Světa běhu najdeš rozhovor s Marianem Jelínkem, vychází již 1. září

Trénink na horské běhy
(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

Čas do startu se blíží mílovými kroky. Nervozita stoupá a spousta závodníků přemýšlí, čím ještě svou formu vyšperkovat. V tréninku už toho moc nezmůžeme. Momentálně se dá výkonnost snáz pokazit než vylepšit. Kde je ještě prostor pro akci, je oblast výživy – jak ta každodenní, těsně před závodem, tak i v den závodu. A potom samozřejmě den závodu samotný – taktika logistika, odpočinek. Pojďme tedy tato témata naťuknout.

Trénink na horské běhy
(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce sedmi beskydskými vrcholy, I. – trénink, trať a vybavení

(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce sedmi beskydskými vrcholy, I. – trénink, trať a vybavení

Letos jsme u Beskydské 7 svědky rozhodně nejvýraznější změny za celou její jedenáctiletou historii. V roce 2020 se tento 101 km dlouhý závod poběží jako časovka. To znamená, že každý jednotlivec nebo dvojice odstartují zvlášť, a to už od pátečních 12:30 až do 22:30. Tato změna je provedena kvůli zhoršené situaci v Moravskoslezském kraji ve spojení s šířením nového koronaviru. Kvůli stejných důvodů se taky přesouvá ceremoniál a vyhlášení vítězů na podzim (pokud to opatření umožní)

Psychika, soustředění, motivace
Mimo komfort – psycholog běhající ultra rozebírá vliv nepohodlí na naši hlavu

Mimo komfort – psycholog běhající ultra rozebírá vliv nepohodlí na naši hlavu

Hned v první větě bych rád zmínil, že tento článek rozhodně nebudu psát nestranně. Sám jsem vyznavač ultramaratonských distancí a také jsem přesvědčen o blahodárném účinku pohybu na psychické zdraví. Pro podporu tohoto tvrzení volně cituji:

Knižní tipy
ČASOPIS SVĚT BĚHU 2/2020: Imunita sportovců, Mimo komfort, běhání naboso a další

ČASOPIS SVĚT BĚHU 2/2020: Imunita sportovců, Mimo komfort, běhání naboso a další